Hvordan tilpasse et 4 dagers kurs til et digitalt dagskurs?

Starthjelp for minoritetsspråklige foreldre med tolk ved Oslo universitetssykehus

Hva er Starthjelp?

Starthjelp er for foreldre med barn (0 – 6 år) hvor foreldrene nylig har fått vite at barnet har en sykdom eller en form for nedsatt funksjonsevne som medfører at de vil trenge tett oppfølging fra helse- og omsorgstjenesten framover. Kurset går over 4 dager, og tema og tilbudet er utviklet av erfarne foreldre og fagpersoner.

Starthjelp har som mål å støtte foreldre ved å:

  • styrke kunnskap, forståelse og innsikt i deres nye situasjon
  • legge til rette for at de kan utveksle erfaringer med andre i liknende situasjon
  • legge til rette for at de kan utvikle varige relasjoner med andre i liknende situasjon
  • gi grunnlag for å utvikle gode relasjoner med fagpersoner i helse- og omsorgstjenesten. Les mer om Starthjelp her

Tilrettelagt Starthjelp for minoritetsspråklige foreldre

Lærings- og mestringssenter for barn ved Oslo universitetssykehus HF har et tilrettelagt Starthjelp-tilbud til minoritetsspråklige foreldre som ikke behersker norsk. Tilbudet ble utviklet i samarbeid med fagpersoner (både fra primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten), brukerrepresentanter med minoritetsspråklige bakgrunn, samt Tolkesentralen ved Oslo universitetssykehus. Tilretteleggingen innebærer at:

  • Barnas alder ble utvidet til 0 – 18 år, da behovet for Starthjelp-kurs var stort
  • Basiskunnskap om ‘sykdom og funksjonsnedsettelse’ ble tilpasset deltagerne (barnas diagnoser)
  • Kun èn språkgruppe på hvert kurs – og alt tolkes med konsekutiv tolkingsmetode
  • Brukerrepresentantene har selv minoritetsspråklig bakgrunn
  • Kortere kursdager: fra kl. 10:00 – 14:00; dette for å kompensere for lang reisevei, kollektivtransportbruk og levering og henting i barnehagen/på skolen
  • Mer bruk av film, bilder osv. enn ved «originalkurset»

Selve transformasjonen:

Endring av et 4-dagers fysisk kurs til et digitalt 1-dagskurs

Oslo universitetssykehus tilpasset sitt 4-dagers Starthjelp for minoritetsspråklige foreldre til et digitalt kurs med varighet på 6 timer (1 dag).

Konkret så ble det viktig å velge noen få tema som egner seg for digital formidling

  • Hva er funksjonshemming – og hva innebærer dette? Spørretime med lege
  • Rettigheter: vi formidler (og diskuterer) som for eksempel hva NAV har å tilby familiene, hva bydel/kommune har å tilby, hjelpemidler osv.

I samråd med Tolkesentralen, ble konsekutiv tolkingsmetode valgt og tolkene deltok på samme måte som deltagerne.

Sykehuset satte av tid til erfaringsutveksling og planla to alternativer

  1. erfaringsutveksling mellom foreldrene på deres morsmål og tolking til oss kursledere
  2. tid til en kort erfaringsutveksling for foreldrene imellom – på eget morsmål (uten tolk)

I det digitale kurset har de hatt hyppigere pauser enn de pleier å ha i ordinære kurs.