Digitalt mestringskurs for pasienter med prostatakreft

Senter for Kreftbehandling ved Sørlandet sykehus tok kontakt med det lokale Lærings- og mestringssenteret og fikk hjelp til å lage sitt første digitale mestringskurs.

Legene hadde følgende spørsmål

Hvordan kan vi gi pasientene og pårørende den kunnskapen de trenger, når vi ikke kan treffes i gruppe på sykehuset?

Lærings- og mestringssenteret presenterte ulike muligheter som finnes for digital opplæring, både tekniske og pedagogiske. Senter for Kreftbehandling endte opp med et ukes kurs som inneholdt både opplæring i sanntid (nettmøte) og opplæring gjennom film. Presentasjon av kurset, presentasjonsrunde av kursledere og deltakere, spørsmålsrunde med fagpersoner og erfaringsutveksling ble gjort i sanntid mandag og fredag. Filmer med faglige innlegg skulle kursdeltakerne se de tre dagene mellom nettmøtene.

Hele kurset foregikk på én uke og bestod av

  1.  Digitalt møte i sanntid mandag og fredag 1/2 -1,5 timers varighet.
  2.  Filmer, deltakerne fikk tilsendt link til filmer - filmene skulle de se gjennom i løpet av de tre dagene mellom de digitale møtene (tirs., ons. og tors).

Filmene bestod av innlegg fra brukerrepresentant og ulike tema formidlet av ulike fagpersoner.

Senter for kreftbehandling produserte filmer sammen med rådgiver i Kommunikasjonsavdelingen. Under selve kursgjennomføringen i sanntid hadde  Lærings- og mestringssenteret ansvar for å bistå med det tekniske ved behov. Kurset ble evaluert elektronisk av kursdeltakerne. Arbeidet omkring evaluering ble utført av Lærings- og mestringssenteret.

Konkrete erfaringer

  • Invitasjonen bør skrives om slik at også pårørende forstår at de er invitert
  • Viktig at kurslederne på det første møtet oppmuntrer pårørende til å gå gjennom kurset sammen med pasienten.
  • Det var få spørsmål fra deltakerne – tips fra brukerrepresentant at vi har forberedt en del spørsmål som er relevante, slik at disse kan presenteres for deltakerne og de kan velge hva de ønsker svar på

Det var noen utfordringer med deltakelse i et digitalt kurs på grunn av at alderen på målgruppen er høy.

  • Hvordan kan vi få en høyere deltagelse?
    • Vi ringte alle pasientene før kurset, dette bør vi også gjøre før neste kurs!
    • Vi må lage et «formøte» hvor de inviterte skal logge seg på og teste utstyret i forkant.
    • Alle deltakerne bør logge seg på 10-15 minutter før kurset starter og vi bør ringe dem som ikke logger seg på for å tilby hjelp.

  • For å skape en god relasjon til deltakerne er det viktig at kurslederne ser rett inn i kameraet – ikke så mye på skjermen. Dette er krevende, for du vil jo også se på deltakernes ansikt for å se deres reaksjoner. Bruk derfor tid på å spørre dem, "hva tenker dere om dette" og så se og lytt til dem.
  • Tenk på hva som er bak deg – bakgrunnen kan forstyrre. (Dette gjelder spesielt kurslederne)
Hopp ut i det – du lærer hele tiden underveis!

Oppfordring fra Senter for kreftbehandling og Lærings- og mestringssenteret ved Sørlandet sykehus.

Skjermbilde av digitalt planleggingsmøte ved Sørlandet sykehusa

Slik så det ut da undervisningen for prostatapasienter ble planlagt i et digitalt møte.