Vurder å være to kursledere og å bruke to skjermer
Ta hensyn til varierende digital kompetanse hos både kursdeltakere og undervisere
Lag digitale spilleregler
Ha kontaktinformasjon tilgjengelig
Undersøk muligheten for å digitalisere praktiske rutiner
Vurder å være to kursledere og å bruke to skjermer
Fordel ansvaret for de ulike oppgavene, og ta med dette i planleggingen både teknisk og pedagogisk
Samarbeid om kursledelse. Noen kursledere har god erfaring med å bruke messenger eller lignende for avtaler om praktisk gjennomføring og beskjeder underveis
To skjermer gjør det enklere å både følge med på deltakerne og på chat og undervisning
Les mer om bruk av to skjermer på siden Digitale undervisningsrom
Ta hensyn til varierende digital kompetanse hos både kursdeltakere og undervisere
Utarbeid informasjon til forberedelse som trygger både kursdeltakere og undervisere
Tilby kursdeltakere og undervisere å teste på forhånd, det gir en enklere gjennomføring
Se eksempler på rutiner og forberedelser nederst på siden
Lag digitale spilleregler
Gi retningslinjer i bruk av kamera og lyd
Informer om moralsk taushetsplikt for deltakerne. Be deltakerne å sitte skjermet og ikke på en kafe, i kontorlandskap eller lignende
Informer om rammene for undervisningen, innhold og mulighetene for å stille spørsmål
Se eksempler på spilleregler nederst på siden
Ha kontaktinformasjon tilgjengelig
Deltakere
Undervisere
Teknisk support
Tolk/tolkene
Undersøk muligheten for å digitalisere praktiske rutiner
Sett av tid til digital kursevaluering i kurset
Undersøk i eget helseforetak hvordan plattformen for opplæring til pasienter og pårørende er integrert med DIPS. Da er innkallingsbrev til digitalt kurs, sms-varsel, egenandel og journalnotat integrert