Regional konferanse

Samarbeid er avgjørende for å nå felles mål

"Hvordan kan samarbeid mellom kommuner og sykehus resultere i bedre informasjon, opplæring og økt helsekompetanse hos pasienter og pårørende?"  Dette var spørsmålet panelet var invitert til å snakke om på regional konferanse 2025. Her kan du lese refleksjoner og få noen svar.

Tre debatt-deltakere og en moderator

Fra venstre: Camilla Hauge-Brarud, avdelingsleder Råde kommune, Mona Larsen, leder for brukerutvalget Sykehuset Østfold, Mikkel Peter Høiberg, assisterende fagdirektør, Sørlandet Sykehus og Olga Rugsland Espegren, leder av Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) i Agder Vest.

Hvorfor er samarbeid på tvers viktig? 

Når vi snakker om samarbeid på tvers av helsetjenester, er det viktig å forstå at dette er en helsetjeneste som må fungere som en enhet. Å gi pasienter og pårørende gode verktøy er en vinn-vinn situasjon for alle parter. 

Det er store forskjeller i forventet levealder avhengig av hvor man bor. Dette må løftes nasjonalt for å utjevne forskjellene og sikre lik tilgang til helsetjenester. 

Tilgang til informasjon i en sømløs helsetjeneste

Mona Larsen, brukerutvalget Sykehuset Østfold, har lang erfaring som pasient og pårørende. Hun mente at vi må bruke likemannsarbeid i mye større grad. Videre må kronikere få mer helsekompetanse slik at de kan mestre flere ting samtidig. Hun ønsket seg også kurs for ulike stadier av et pasientforløp, kanskje når man har levd lenge med sykdom og hvordan mestre livet med sykdom videre.

Et sømløst helsevesen er et system som ikke lager hindringer for pasientene. Det handler også om å ha realistiske forventninger og forstå at ikke alle trenger tilgang til alt. Informasjon og opplæring er nøkkelen til å redusere forventningsgapet.

Det er skapt forventninger om at helsesektoren skal fikse alt, sa Mona Larsen.  Mikkel Høiberg mener at det er viktig å forstå at pasientene selv spiller en stor rolle i sin egen helse. Han understreker at  å gi pasientene informasjon slik at de kan ta gode valg for seg selv, blir svært viktig i et framtidig helsevesen med færre hender.

Tilgang til informasjon handler også om at den er forståelig, i tillegg til at den er mulig å finne fram til.
Selv om vi har mange gode digitale verktøy i dag, er det en utfordring at folk ikke alltid vet hvor de skal lete etter informasjon. Dette kan gjøre det vanskelig for pasienter og pårørende å finne de ressursene de trenger. Bruk av helsenorge.no. og videreutvikling av den og ikke minst at vi promoterer helsenorge.no alle sammen i mye større grad, er et steg på veien.  

Her kan du se en sekvens fra paneldebatten, et eksempel fra Mona og refleksjon fra Mikkel:

Hva er forebyggingstrappen? 

Forebyggingstrappen består av flere trinn: informasjon, egenmestring, likemannsarbeid og kontakt med helsevesenet. Det er viktig å jobbe med de nederste trinnene for å unngå at mange trenger å oppsøke helsevesenet. 

Riktig bruk av ressursene

Når vi vet at vi kommer til å mangle helsepersonell, er det viktig å bruke ressursene riktig. Forebygging bør primært skje gjennom digitale verktøy og kostnadseffektive tiltak som gjør det enklere å ta sunne valg, som å sykle til jobb i stedet for å kjøre bil. 

90 % av helse skapes utenfor helsesektoren. Det er viktig å ta vare på kroppen vår, som vi ikke kan bytte ut. Vi må bli flinkere til å formidle dette budskapet til befolkningen. 

Hvordan får vi med de som ikke kommer frivillig? 

For å få med de som ikke kommer frivillig til pasient- og pårørende tilbudene, kan likepersonstjenesten være en vei inn. Likepersoner har erfaring og kan kommunisere på en måte som fagpersoner kanskje ikke kan. 

Hvordan kan vi bruke erfaringskonsulenter? 

Erfaringskonsulenter, som har vært gjennom lignende situasjoner, kan lede kurs og gi støtte. Dette har vist seg å være effektivt i kommunene. 

Hvordan kan vi nå ut til ungdommer? 

Informasjon til ungdommer må være kort og presis for å fange deres interesse. Samarbeid med kommunikasjonsfolk kan hjelpe med å lage effektiv informasjon. 

Linn og

Konferansedeltakerne fikk mulighet til å stille spørsmål til panelet her formidlet ved Linn Mari Berge, rådgiver i Regional kompetansetjeneste for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Sør-Øst, som sitter sammen med sin kollega Gyri Skoglund.

Her er ett spørsmål fra salen:

Partnerskap med brukerorganisasjoner, hvordan kan vi få det til?

I Østfold har kommunene samarbeidet i nettverk med sykehuset, statsforvalteren og fylkeskommunen, sier Camilla Hauge-Brarud, Avdelingsleder iRåde kommune. Vi deler kurs og suksesskriterier, og jobber sammen for å gi bedre oppfølging til pasienter med kroniske sykdommer. Vi bruker også  kompetansebroen.no aktivt.

Det jeg kanskje sitter aller mest tilbake med etter konferansen, er at kommunene og helseforetakene i veldig mye større grad må jobbe sammen fremfor hver for seg. At det burde være flere ting som deles nasjonalt og ikke regionalt, for å sikre en mer lik helsetjeneste med så lite variasjon som mulig.

Ellida Grøsle Henriksen, prosjektleder Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester, USHT Agder Vest

Ellida og Olga

Ellida Grøsle her sammen med sin leder Olga Rugsland Espegren som ledet debatten.

Se kompetansebroen for Østfold

Se helsenorge.no - lettlest