La undervisningen bli virkningsfull

Noen pedagogiske tips

Vet du litt om den de snakker til, kan du tilrettelegge slik at personene oppfatter det du vil si.

– sjekk ut hva den du underviser vet eller kan før du setter i gang

Til nesespray-eksempelet

  • Har du brukt nesespray før?
  • Hvis ja:  Kan du fortelle hvordan du gjorde det?
  • Motivere: riktig bruk øker effekten

Til inhalator-øvelsen

  • Har du brukt inhalator før?
  • Hvis ja
    • Hvilken type inhalator har du brukt??
    • Kan du vise meg/fortelle meg hvordan du gjorde det?

– hensikt skaper motivasjon

Dersom du kan gi en god forklaring på hvorfor pasienten trenger den informasjonen du gir, vil pasienten kunne bli motivert til å lære.

– knytte ny informasjon til pasientens kontekst gjør det lettere å huske

  • Hvordan vil du oppbevare inhalatoren?
Bruk av teach-back vil sikre at dere forstår hverandre bedre.
Bruk av teach-back vil sikre at dere forstår hverandre bedre.