Hvordan tilpasse et 4 dagers kurs til et digitalt dagskurs?
Starthjelp for minoritetsspråklige foreldre med tolk ved Oslo universitetssykehus
Hva er Starthjelp?
Starthjelp er for foreldre med barn (0 – 6 år) hvor foreldrene nylig har fått vite at barnet har en sykdom eller en form for nedsatt funksjonsevne som medfører at de vil trenge tett oppfølging fra helse- og omsorgstjenesten framover. Kurset går over 4 dager, og tema og tilbudet er utviklet av erfarne foreldre og fagpersoner.
Starthjelp har som mål å støtte foreldre ved å:
- styrke kunnskap, forståelse og innsikt i deres nye situasjon
- legge til rette for at de kan utveksle erfaringer med andre i liknende situasjon
- legge til rette for at de kan utvikle varige relasjoner med andre i liknende situasjon
- gi grunnlag for å utvikle gode relasjoner med fagpersoner i helse- og omsorgstjenesten. Les mer om Starthjelp her
Tilrettelagt Starthjelp for minoritetsspråklige foreldre
Lærings- og mestringssenter for barn ved Oslo universitetssykehus HF har et tilrettelagt Starthjelp-tilbud til minoritetsspråklige foreldre som ikke behersker norsk. Tilbudet ble utviklet i samarbeid med fagpersoner (både fra primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten), brukerrepresentanter med minoritetsspråklige bakgrunn, samt Tolkesentralen ved Oslo universitetssykehus. Tilretteleggingen innebærer at:
- Barnas alder ble utvidet til 0 – 18 år, da behovet for Starthjelp-kurs var stort
- Basiskunnskap om ‘sykdom og funksjonsnedsettelse’ ble tilpasset deltagerne (barnas diagnoser)
- Kun èn språkgruppe på hvert kurs – og alt tolkes med konsekutiv tolkingsmetode
- Brukerrepresentantene har selv minoritetsspråklig bakgrunn
- Kortere kursdager: fra kl. 10:00 – 14:00; dette for å kompensere for lang reisevei, kollektivtransportbruk og levering og henting i barnehagen/på skolen
- Mer bruk av film, bilder osv. enn ved «originalkurset»
Selve transformasjonen:
Endring av et 4-dagers fysisk kurs til et digitalt 1-dagskurs
Oslo universitetssykehus tilpasset sitt 4-dagers Starthjelp for minoritetsspråklige foreldre til et digitalt kurs med varighet på 6 timer (1 dag).
Konkret så ble det viktig å velge noen få tema som egner seg for digital formidling
- Hva er funksjonshemming – og hva innebærer dette? Spørretime med lege
- Rettigheter: vi formidler (og diskuterer) som for eksempel hva NAV har å tilby familiene, hva bydel/kommune har å tilby, hjelpemidler osv.
I samråd med Tolkesentralen, ble konsekutiv tolkingsmetode valgt og tolkene deltok på samme måte som deltagerne.
Sykehuset satte av tid til erfaringsutveksling og planla to alternativer
- erfaringsutveksling mellom foreldrene på deres morsmål og tolking til oss kursledere
- tid til en kort erfaringsutveksling for foreldrene imellom – på eget morsmål (uten tolk)
I det digitale kurset har de hatt hyppigere pauser enn de pleier å ha i ordinære kurs.