Podkast som pasient- og pårørendeopplæring?
Vi deler et blogginnlegg fra Oslo universitetssykehus kalt Ekspertsykehuset. Her skriver de om hvordan SyktFrisk podkast brukes i pasient- og pårørendeopplæringen.
Retningslinjen kan deles med alle sykehus som ønsker å ta den i bruk.
Sørlandet og sykehus og Oslo Universitetssykehus har vedtatt felles overordnet retningslinje for pasient- og pårørendeopplæring. Retningslinjen gjelder alle klinikker i sykehuset, og beskriver hvordan ledere og helsepersonell skal jobbe systematisk med pasient- og pårørendeopplæring. Den skal bidra til å sikre rutiner og enhetlig praksis for opplæring i sykehuset, som ledd i kvalitet- og pasientsikkerhetsarbeidet, og for å hindre uønsket variasjon. Kunnskapsgrunnlaget er basert på lov, styringsdokumenter, forskning, erfaring og brukerkunnskap.
Regional kompetansetjeneste, ved Signegun Romedal, har ledet prosessen i utvikling av retningslinjen. I 2022 fortsetter arbeidet med retningslinjer for individuell og gruppebasert pasient- og pårørendeopplæring.
Retningslinjen beskriver at pasient- og pårørendeopplæring skal
«Det har vært meningsfylt og motiverende å lede denne prosessen for å tydeliggjøre og sette pasient- og pårørendeopplæring i system. Sørlandet sykehus og Oslo Universitetssykehus har lagt ned en betydelig felles innsats, et godt eksempel på verdien av regionalt samarbeid og utviklingsarbeid.» Signegun Romedal
Her kan du se retningslinjen publisert ved Sørlandet sykehus.
Trenger du innspill til hvordan kan du adoptere denne retningslinjen i eget sykehus?
Kontakt oss rkppo@sshf.no
Se videointervju med fagdirektør ved Sørlandet sykehus, Susanne Hernes, som snakker om pasient - og pårørendeopplæring i sykehuset og er glad for at retningslinjen er vedtatt. I videoen møter du også brukerrepresentant Astrid Svendsen fra brukerrådet i Sørlandet sykehus.
Teksting på video kan du få om du klikker på CC nederst til høyre
Kapitler i filmen ser du når du klikker på de tre linjene til høyre for CC
Vi deler et blogginnlegg fra Oslo universitetssykehus kalt Ekspertsykehuset. Her skriver de om hvordan SyktFrisk podkast brukes i pasient- og pårørendeopplæringen.
Det er en stor fordel for både pasient og fagperson at dialogen i pasientmøtet har en klar struktur. Derfor er flere metoder utviklet for dette.
Familieperspektivet, hvordan gjøre det i praksis? Hva sier brukerne i Danmark etter implementeringen?