Helsekompetanse er avgjørende for å kunne ta gode valg for egen helse - Hva trengs?
Grad av helsekompetanse kan måles hos pasienter, hos helsepersonell og i helseorganisasjoner.
Individnivå
Definisjonen på helsekompetanse på individnivå er evne til å
-
-
- finne
- forstå
- vurdere
og bruke helseinformasjon
-
Hvis du blir syk, har du helsekompetanse til å takle det?
Systemnivå
Lenge har pasient- og pårøendeopplæring vært en av spesialisthelsetjenestens hovedoppgaver, og denne oppgaven er avgjørende at vi utfører for å styrke helsekompetansen til nettopp pasienter- og pårørende.
I Helse Sør-Øst har vi samarbeidet om en kunnskapsbasert retningslinje for hvordan pasient- og pårørendeopplæringen skal foregå i sykehus - mer om retningslinjen
Helsepersonells kompetanse
Så må også helsepersonell styrke sin kompetanse i helsekommunikasjon og evne til å tilpasse informasjon til pasient og pårørende slik at det treffer deres helsekompetansenivå.
Et svært enkelt verktøy for å sikre at pasienten forstår hva vi sier, er å benytte metoden Teach Back, også anbefalt av I trygge hender 24/7, se teachback.no
Se også vår praktiske veileder i å lage digital opplæring
Helsekompetanse er så viktig at fegjeringen har laget Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen, 2019–2023 (regjeringen.no)
Hva vinner vi med økt helsekompetanse?
Med tilstrekkelig helsekompetanse kan pasienten
- ta sunne livsstilsvalg
- mestre behandlingen
- navigere i og bruke helse- og omsorgstjenestene
Med tilstrekkelig helsekompetanse kan helsetjenesten oppnå
- mindre feilbruk av medikamenter, overdiagnostikk og overbehandling
- redusere sosial ulikhet i helse
Hva trengs?
Lik tilgang til digital opplæring
Opplæring kan gis gjennom f.eks. film, podkast og på våre nettsider.
Utviklingen må samordnes og profesjonaliseres. Tilbudet må være lett å finne og peke på for klinikere, og lett å finne også for pasienter og pårørende.
Ett eksempel er podkasten SyktFrisk
- har dine pasienter behov for å lære for å følge behandlingen, hva med å lage en podkastepisode? Ta kontakt med oss i redaksjonen så kan vi hjelpe deg.
Allerede i 2012 beskrev forskere i USA, fra Agency for Healthcare research and Quality, 10 egenskaper ved en helsekompetent helsetjeneste, altså helseorganisasjoner som gjør det lettere for forlk å navigere, forstå og bruke informasjon og tjenester til å ta vare på helsen.