Inhalator
Teach Back
Ressursside til deg som vil lære om eller undervise i Teach Back.
Praktiske øvelser finner du nederst på siden.
Teach Back er en enkel kommunikasjonsmetode helsepersonell kan bruke for å sikre at pasienten forstår informasjon som gis og at helsepersonell har oppfattet pasientens budskap riktig.
Metoden Teach Back brukes for å kvalitetssikre at nødvendig informasjon er formidlet og forstått. Metoden fungerer uavhengig av pasienter og pårørendes ulike nivåer av helsekompetanse, og kan aktivt benyttes for å avklare misforståelser, behov for å gjenta eller legge til informasjon eller tilpasse opplæring til den enkelte.
Ved å bruke Teach Back legger man til rette for økt pasientmedvirkning og økt pasientsikkerhet, blant annet i en utskrivingsprosess, se God utskrivningsprosess - Itryggehender (itryggehender24-7.no)
På hjemmesiden Förstå mig rätt - Vårdgivarwebben Västra Götalandsregionen (vgregion.se) finnes blant annet en forelesning på 30 minutter om metoden. Her finner du også nyttige øvelser.
Referanser
Lovverk
Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) viser til at pasienten skal ha den informasjon som er nødvendig for å få innsikt i sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen (§3-2), og medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon (§3-1). Informasjonen skal være tilpasset mottakerens individuelle forutsetninger, som alder, modenhet, erfaring og kultur- og språkbakgrunn (Helsepersonelloven §10 og Pasient- og brukerrettighetsloven § 3-5).
1. Fokuserer på hvordan du som fagperson formidler og forklarer, ikke på hvor godt pasienten forstår. Det er helsepersonells ansvar å sikre at pasienten har fått nødvendig informasjon.
2 . Tilpass informasjonen til pasientens helsekompetanse ved å ta utgangspunkt i for eksempel alder, erfaring med sykdom, bakgrunn, kognitiv funksjon og liknende.
3. Vurder bruk av andre måter å formidle informasjonen på ved hjelp av støttemateriell som tegning, bilder og film tilpasset den enkelte.
4. Sammenfatt med egne ord hva pasienten har fortalt deg, da får pasienten anledning til å korrigere, gi tilleggsinformasjon eller bekrefte, og du sikrer at din egen forståelse er riktig.
5. Underveis i samtalen, be pasienten å fortelle hva dere har snakket om eller vise hva dere har øvet på. Om ikke pasienten kan gjenfortelle eller vise, forklar igjen, og kanskje på en annen måte.
Eksempler på hva du kan si:
Last ned utskriftsvennlig pdf Bruk Teach Back
Flyer A5 Teach Back - slik gjør du
Lommekortet om Teach Back fra I tryggehender24-7 . Det kan du skrive ut og laminere eller sende til trykkeri.
Du kan også laste ned ark med øvelsene til deltakerne, se lenker under den enkelte øvelse.
Når vi anvender Teach Back finner vi ut hva pasienten forstår av informasjonen som gis. Men for at informasjonen skal kunne huskes og anvendes, er det smart å knytte informasjonen til pasientens liv, gjerne til konkrete aktiviteter eller lignende.
For eksempel:
Lege: Jeg vil forsikre meg om at jeg har gitt deg informasjon på en måte som gjør at du har forstått den. Så kan jeg spørre deg om å forklare meg hvordan du skal ta den nye medisinen når du kommer hjem?
Pasient: Skal vi se; jeg skal ta to piller, hver sjette time, sammen med mat. Det betyr at jeg skal ta neste dose klokka 16. Du sa også at jeg kan bli litt trett av pillene?
Lege: Ja, hva gjør du vanligvis rundt klokka 16? Hvordan vil denne medisinen påvirke dine ettermiddagsrutiner?
Pasient: Jeg kjører vanligvis hjem fra jobb omkring klokka 16. Hvis jeg blir trøtt av medisinene, bør jeg vel vente med å ta dem til etter at jeg har kjørt bil og kanskje ta de sammen med middag i 17-tida. Går det greit?
Se flere praktiske øvelser nederst på siden.
Denne presentasjonen kan brukes fritt for deg som vil undervise i Teach Back.
Du kan laste den ned og modifisere den slik du ønsker, så den passer til ditt eget opplegg. Henvis gjerne til teachback.no
Vi har brukt skriftstørrelser som fungerer på vegg foran en større gruppe. Vi har lagt til ekstra informasjon i notatfeltet for deg som skal presentere. Husk at powerpointen aldri skal være ditt fullstendige manus, men en støtte for de du snakker til slik at de kan huske mer av det du formidler.
Bruk gjerne Teach Back i løpet av din egen presentasjon for å understreke budskapet! Øvelser er det som gjør mester, så ikke bruk for lang tid på presentasjonen før dere går i gang med å øve!
Lykke til!
God og effektiv kommunikasjon er viktig for pasientsikkerheten!
Teach-back: A systematic review of implementation and impacts - PubMed (nih.gov) - en systematisk gjennomgang av implementering og virkninger av Teach Back
Home – TeachBackTraining- Dette er en verktøyside for bruk av Teach Back.
Ressurssiden fra NHS inneholder flere verktøy og råd om Teach Back The Health Literacy Place – Helping people in understanding modern healthcare.
Use the Teach-Back Method: Tool #5 | Agency for Healthcare Research and Quality (ahrq.gov) Her finner du praktiske tips til bruk av Teach Back.
Use and Effectiveness of the Teach-Back Method in Patient Education and Health Outcomes - PMC (nih.gov) Dette er en systematisk litteraturoversikt fra 2019.
for Teach Back er utarbeidet av Regional kompetansetjeneste for pasient- og pårørendeopplæring i samarbeid med biblioteket ved Sørlandet sykehus våren 2023.
Se også pedagogiske tips
Det gir økt motivasjon og læringsutbytte om øvelsene tilpasses aktuell målgruppe og tema.
Har du idéer til andre relevante øvelser enn de tre vi har presentert?
Du trenger ikke formulere øvelsene fullt ut, det kan vi hjelpe med.
Send oss en epost: rk.ppo@sshf.no
Teach BackTraining er en verktøytside om hvordan du kan bruke Teach Back.
Her finner du praktiske tips til bruk av Teach Back. Use the Teach-Back Method: Tool #5 | Agency for Healthcare Research and Quality (ahrq.gov)