Inhalator
Teach-back
Ressursside til undervisning i Teach-back
Teach-back er en konkret, effektiv og enkel kommunikasjonsmetode for å sikre at pasienten forstår informasjon som gis og at helsepersonell har oppfattet pasientens budskap riktig.
Helsepersonell kan benytte Teach- back for å kvalitetssikre at nødvendig informasjon er formidlet og forstått. Metoden kan også bidra til økt medvirkning.
Forskning viser at
“40-80 % av medisinsk informasjon fra helsepersonell glemmes umiddelbart og nesten halvparten av informasjonen som pasienten husker, huskes feil».”
Dette kan oppnås ved å bruke teach-back
Lovverk
Pasient- og brukerettighetsloven viser til at pasienten skal ha den informasjon som er nødvendig for å få innsikt i sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen (§3-2), og medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon (§3-1). Informasjonen skal være tilpasset mottakerens individuelle forutsetninger, som alder, modenhet, erfaring og kultur- og språkbakgrunn (Helsepersonelloven §10 og Pasient- og brukerrettighetsloven § 3-5).
Referanser
Les mer
Fokuserer på hvordan du som fagperson formidler og forklarer, ikke på hvor godt pasienten forstår. Det er helsepersonells ansvar å sikre at pasienten har fått nødvendig informasjon.
Tilpass informasjonen til pasientens helsekompetansenivå.
Vurder bruk av andre måter å formidle informasjonen på ved hjelp av støttemateriell som tegning, bilder og film tilpasset den enkelte.
Sammenfatt med egne ord hva pasienten har fortalt deg, da får pasienten anledning til å korrigere, gi tilleggsinformasjon eller bekrefte, og du sikrer at din egen forståelse er riktig.
Be pasienten med jevne mellomrom å fortelle hva dere har snakket om eller vise hva dere har øvet på. Om ikke pasienten kan gjenfortelle eller vise, forklar igjen, og kanskje på en annen måte.
Eksempler på hva du kan si:
Last ned utskriftsvennlig Bruk Teach-back
Du kan også laste ned øvelsene til deltakerne, se lenker under den enkelte øvelse.
Når vi anvender teach-back finner vi ut hva pasienten forstår av informasjonen som gis. Men for at informasjonen skal kunne huskes og anvendes, er det smart å knytte informasjonen til konkrete ting i pasientens liv.
EKS:
Lege: Jeg vil forsikre meg om at jeg har gitt deg informasjon på en måte som gjør at du har forstått den. For å forsikre meg om at jeg har gjort det, lurer jeg på hvordan du skal ta den nye medisinen når du kommer hjem.
Pasient: Skal vi se; jeg skal ta to piller, hver sjette time, sammen med mat. Det betyr at jeg skal ta neste dose kl 16. Du sa også at jeg kan bli litt trett av pillene.
Lege: Hva gjør du vanligvis rundt klokken 16? Hvordan vil denne medisinen påvirke dine ettermiddagsrutiner?
Pasient: Jeg kjører vanligvis hjem fra jobb omkring kl 16. Hvis jeg blir trøtt av medisinene, bør jeg vente med å ta dem til etter at jeg har kjørt bil og kanskje ta de sammen med middag i 17-tida. Går det greit?
Denne powerpointen kan brukes fritt dersom du referer til mestringforalle.no
Du kan laste den ned og modifisere den slik du ønsker så den passer til ditt eget opplegg så lenge du henviser til denne nettsiden.
Vi har brukt skriftstørrelser som fungerer på vegg foran en større gruppe. Vi har lagt til ekstra informasjon i notatfeltet for deg som skal presentere. Husk at powerpointen aldri skal være ditt fullstendige manus, men en støtte for de du snakker til slik at de kan huske mer av det du forteller.
Bruk gjerne teach-back i løpet av din egen presentasjon for å understreke budskapet! Øvelser er det som gjør mester, så ikke bruk for lang tid på presentasjonen før dere går i gang med å øve!
Lykke til! God og effektiv kommunikasjon er viktig for pasientsikkerheten!
Se også pedagogiske tips
Sammen med helsepersonell har vi laget noen eksempler på øvelser du kan bruke i undervisning for helsepersonell. Det gir økt motivasjon og læringsutbytte om øvelsene tilpasses aktuell målgruppe og tema.
Har du idéer til andre relevante øvelser?
Du trenger ikke formulere øvelsene fullt ut, det kan vi hjelpe med.
Send oss en epost: rk.ppo@sshf.no