Hvordan kan vi kode og dokumentere individuell opplæring av pasienter og pårørende?

Mer enhetlig kodepraksis for individuell pasient- og pårørendeopplæring er målet med ny prosedyre som omhandler nettopp hvordan vi skal kode og dokumentere denne hovedoppgaven i sykehus.

Portrett av fagdirektøren ved Lovisenberg

I mitt arbeid som Fagdirektør har jeg i mange år opplevd at fagmiljøene har lagt ulik betydning i  pasient- og pårørendeopplæring, PPO. Vi har manglet et felles språk. Hva er likheten og forskjellen på PPO, læring og mestring, informasjon og helsekompetanse?
Hvordan skal det dokumenteres og kodes og hvorfor i all verden skal vi gjøre det hvis det ikke gir sykehusene inntekter? Men like viktig som inntekter, er å vise hvilke tiltak som er gjennomført. Prosedyren kan bidra til en enhetlig kodepraksis og en oversikt over alt det gode arbeidet som gjøres.

Jan Petter Odden,
Fagdirektør Lovisenberg Diakonale Sykehus

 

Prosedyren bygger på prinsippene for kunnskapsbasert praksis

Prosedyren gir en oversikt over aktuelle koder i ISF- kodeverk som beskriver individuell pasient- og pårørendeopplæring (PPO) og gjelder for alt helsepersonell, ledere og kodeansvarlig på sykehus. Hensikten er å sikre at individuell opplæring som gis blir kodet og dokumentert og at helsepersonell etterlever kravet til koding og dokumentasjon. En mer enhetlig kodepraksis kan bidra til å synliggjøre aktiviteten.

Prosedyren er utviklet gjennom et samarbeid med Regional kompetansetjeneste for pasient- og pårørendeopplæring (RK PPO), Lovisenberg Diakonale Sykehus, ved Christine Råheim Borge, Sørlandet Sykehus, ved Eline Heggernes Alvestad og Oslo universitetssykehus ved Kjersti Tveten (nå ansatt ved Lovisenberg Diakonale Sykehus).


Hvorfor en egen prosedyre om koding og dokumentasjon av individuell pasient- og pårørendeopplæring?

De siste årene har sykehusene i Helse Sør-Øst hatt søkelys på å etablere gode rutiner for koding og dokumentasjon av pasient- og pårørendeopplæring i gruppe. Men det meste av opplæringen finner sted i de individuelle møtene mellom behandler og pasient og tilbakemelding fra fagmiljøene i sykehusene viser ulik praksis for koding og dokumentasjon av individuell pasient- og pårørendeopplæring. Enkelte klinikere har meldt at de ikke prioriterer å kode dersom kodene ikke utløser inntekter for sykehuset.

Like viktig som inntekter, er å kunne vise hvilke tiltak som er gjennomført for den enkelte pasient og pårørende. Pasienter og pårørende har rett til medvirkning og informasjon. Helsepersonell har en plikt til å gi tilrettelagt informasjon og opplæring slik at pasienten blir i stand til å ta del i egen behandling og til å kunne ta kunnskapsbaserte beslutninger om egen helse. Pårørende er som regel pasientens viktigste støttespiller og har også rett på informasjon og opplæring. Tiltak som er gjennomført skal komme tydelig frem i pasientens journal.

Koder som styringsverktøy

Kodene viser også aktivitet i et behandlingsmiljø og er et viktig styringsverktøy. Det gir oss en objektiv, felles forståelse av tiltakene som er iverksatt. Sporadisk koding gir ikke et reelt bilde av aktiviteten på en avdeling eller i et sykehus.

Retningslinjer og prosedyrer kan bidra til at vi får et felles språk for hva pasient- og pårørendeopplæring er, hva opplæringsansvaret innebærer for helsepersonell og ledere, og hvordan vi kan tilrettelegge og styre denne delen av virksomheten.  

Vi håper at prosedyren «Dokumentasjon og koding av individuell pasient- og pårørendeopplæring» vil bidra til støtte og struktur og en mer enhetlig kodepraksis for fagområdet pasient- og pårørendeopplæring. Det vil gi oss muligheten til rette oppmerksomheten mot individuell pasient- og pårørendeopplæring og synliggjøre alt det gode arbeidet som skjer hver dag i sykehusene.

Portrett av Kjersti Tveten

Jeg har erfart at gode samtaletilbud til pårørende ikke lenger tilbys med begrunnelse i at vi ikke kunne dokumentere dette i pasientens journal. Funnene i prosedyrearbeidet motbeviser dette. Informasjon og opplæring gitt til pårørende som innebærer veiledning, samtale og rådgivning mm. skal dokumenteres og kodes i pasientens journal.

Kjersti Tveten,
Avdelingsleder Tolketjenesten og fagansvarlig for pasient- og pårørendeopplæring, Lovisenberg Diakonale Sykehus  

Hva kan vi vinne ved å ta prosedyren i bruk?

En mer enhetlig måte å kode individuell PPO kan 

  • sikre at aktiviteten blir kartlagt
  • dokumentere hvilke yrkesgrupper som er involvert
  • gi oss oversikt over hvilke pasienter som får individuell informasjon og opplæring


Det vil gi felles referanserammer og muligheter til å sammenlikne denne aktiviteten mellom klinikkene og sykehusene. Flere koder i kodeverket beskriver individuell PPO. Arbeidsgruppen anbefaler et utvalg av koder basert på fagpersonenes anbefaling og erfaring. Fordelen er at registreringen og rapportering på dette området kan forenkles, men det utelukker ikke at de øvrige kodene i kodeverket også kan benyttes.

Åpne prosedyren for koding slik den ligger i Lovisenberg sin kvalitetsportal.


Prosedyren om koding er en av flere prosedyrer om pasient- og pårørendeopplæring som Regional kompetansetjeneste for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Sør-Øst har vært med å utarbeide de siste årene.

Først og fremst er det viktig å poengtere at dette er en tydeliggjøring av alt det gode arbeidet som gjøres innen pasient- og pårørendeopplæring. Vi håper at det vil oppleves som en anerkjennelse av all tiden og innsatsen som blir lagt ned for å sikre at pasienter og pårørende får den opplæringen de er i behov av og har krav på.

Koding og dokumentasjon vil bidra til at denne aktiviteten blir mer synlig og «regnet med» i sykehusenes aktivitetsrapporter.  Ikke minst er det vesentlig at sykehusene gjennom bruk av retningslinjene og prosedyrene kan vise at den fjerde hovedoppgaven,  om opplæring til pasienter og pårørende, blir ivaretatt.

Kirsten Andrea Prydz
Leder av Regional kompetansetjeneste for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Sør-Øst 

Hvordan vil dere gjøre prosedyren kjent, slik at flere sykehus tar den i bruk?

Det å gjøre prosedyren kjent handler om to hovedspor, det ene er å sørge for at de kliniske miljøene og nøkkelpersoner på hvert sykehus med ansvar for pasient og pårørendeopplæring er kjent med at de finnes. Dette gjøres blant annet gjennom nettverksarbeid, konferanser, podcaster og webinarer.

Det andre sporet er ledelsesforankring. Her er det alt gjort mye godt arbeid med forankring i delstrategi for styrket helsekompetanse i Helse Sør-Øst. Utover dette vil vi bidra til å utvikle en implementeringspakke hvor alle retningslinjene og prosedyren for koding inngår, slik at ledere opplever at terskelen blir lavere for å ta dette med ut i sine avdelinger og enheter, avslutter Kirsten Andrea Prydz, leder av RK PPO.

PC med et skjermbilde av kodene

Åpne prosedyren for koding der du finner en oversikt over gjeldende koder. Denne prosedyren er slik den ligger i Lovisenberg sin kvalitetsportal.

Individuell pasient- og pårørendeopplæring

Overordnet retningslinje  pasient- og pårørendeopplæring