Dette lærte vi på Nordisk webinar 4. april

Helsekompetanse/ Hälsolitteracitet/ Sundhedskompetencer

4. april 2024 møttes helsepersonell på tvers av landegrenser i 57 digitale Teams-rom. Her har du alle ressursene fra webinaret.

Webinaret ønsket å gi deltakerne innsikt i arbeid med helsekompetanse i Norge, Hälsolitteraciet i Sverige og Sundhedskompetencer i Danmark.

Alle innlegg ble holdt på eget språk, og det var god tid til dialog og flere ga innspill plenum og i chat. 

Her er foredragsholdere og deres innlegg

  • Helsekompetanse som et relasjonelt konsept 
    Hanne Søberg Finbråten, Førsteamanuensis Høgskolen Innlandet, Norge 
    Finbråtens presentasjon  

  • Hälsolitteracitet 
    Janne Agerholm, folkhälsovetare, PhD i medicinsk vetenskap,Biträdande lektor 
    vid Aging Research Center, NVS, Karolinska Institutet & Stockholms Universitet, Sverige 
    Agerholms presentasjon 
     
  • Organisatoriske sundhedskompetencer – i et kommunalt perspektiv,Sådan har vi arbejdet med det i praksis 
    Ruben Fjord Bredholt, Fysioterapeut & Cand. Mag. i Anvendt Filosofi, Lemvig Kommune, Danmark 
    Fjord Bredholds presentasjon. 

Hva tar vi med oss i videre arbeid? 

Vi fikk innspill med ønske om å holde et nytt nordisk webinar, og at det også hadde vært nyttig med gruppearbeid på tvers av landene og å dele suksesshistorier med hverandre.

Her er litt fra chatten på webinaret

  • God ide med fælles webinar - har ikke oplevet sprogudfordringer i de tre fine oplæg   
  • Er blevet bekræftet i, at vi allerede er igang med at gøre noget godt i forhold til at gøre materiale mere borger venligt 
  • Opmærksomhed på vigtigheden af de organisatoriske kompetencer og hvem der kan hjælpe ind i det - hvem har ekspertisen 
  • Tack för intressanta föreläsningar 
  • Hur viktigt det är att sprida kunskap om Hälsoliteracitet till alla! 
  • Vi arbejder med de samme ting i de 3 lande 
  • Systematisk trekke inn helsekompetanse som tema i egen organisasjon 
  • Fokus på og rammer til å reflektere rundt helsekompetanse 
  • Viktigt område att arbeta vidare med, mycket tips. Bra föreläsningar 
  • Veldig mye bra, og mye å ta med seg 
  • At det er viktig at vi fortsetter arbeidet med økning av helsekompetanse. Og viktig med å bruke brukermedvirkning i utarbeiding av nettsider, utforming med mer..  
  • Viktig med fokus på dem med lav digital kompetanse 
  • Bra forelesning, viktig tema 

Les mer om Nordisk nettverk    lenke til mandat 

 

Ressurser som ble delt i Nordisk webinar 4.4.24 

Dere finner også flere nyttige ressurser i presentasjonene fra Sverige, Danmark og Norge. 

Norge 

Helsekompetanse – kunnskap og tiltak – Helsedirektoratet 

Befolkningens helsekompetanse – Helsedirektoratet 

Ny rapport: Helsekompetansevennlige helsetjenester - Høgskolen i Innlandet 

Pasientopplæring i Helse Sør-Øst (rkppo.no) 

mestring.no - Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse 

 

Danmark 

Forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom – Kvalitetsstandarder 

Redskaber (au.dk) 

https://sundhedsstyrelsen.dk/da/Fagperson/Ulighed-i-sundhed/Sundhedskompetence 

 

Sverige 

www.halsolitteracitet.se  den svenska hemsidan om hälsolitteracitet 

www.patientutbildning.se  Svenska nätverket lära och bemästra 

 

Ask Me 3  

er et pedagogisk program som oppfordrer pasienter og pårørende til å stille tre spesifikke spørsmål til helsetjenesten for å bedre kunne forstå sin helsetilstand og hva de trenger å gjøre. 

  • What is my main problem? 
  • What do I need to do? 
  • Why is it important for me to do this? 

Les mer på
Ask Me 3: Good Questions for Your Good Health | Institute for Healthcare Improvement (ihi.org) 

En database for ulike måleinstrumenter for helsekompetanse:
Health Literacy Tool Shed (tuftsmedicine.org) 


Verktøy for vurdering av lesbarhet  

Suitability Assessment of Materials (SAM) (osu.edu)  

sam.pdf (aspiruslibrary.org) 

Ressursside om Teach Back-metoden 

Litteratur, øvelser og med mer:Teach Back (rkppo.no)   

Care to Translate

Det brukes en tolkeapp til enkle oversettelser på endel sykehus i Norge:  

Nytt digitalt oversettelsesverktøy til bruk i sykehus (dagensmedisin.no) 

Care to Translate | Digital healthcare translator 

Referanser delt i webinarets chat

Finbråten, H. S., Wilde-Larsson, B., Nordström, G., Pettersen, K. S., Trollvik, A., & Guttersrud, Ø. (2018). Establishing the HLS-Q12 short version of the European Health Literacy Survey Questionnaire: latent trait analyses applying Rasch modelling and confirmatory factor analysis. BMC health services research, 18(1), 506. 

Establishing the HLS-Q12 short version of the European Health Literacy Survey Questionnaire: latent trait analyses applying Rasch modelling and confirmatory factor analysis | BMC Health Services Research | Full Text (biomedcentral.com) 

Finbråten, H. S., Guttersrud, Ø., Nordström, G., Pettersen, K. S., Trollvik, A., & Wilde-Larsson, B. (2018). Validating the Functional, Communicative, and Critical Health Literacy Scale Using Rasch Modeling and Confirmatory Factor Analysis. Journal of Nursing Measurement, 26(2), 341-363. 

Validating the Functional, Communicative, and Critical Health Literacy Scale Using Rasch Modeling and Confirmatory Factor Analysis | Springer Publishing 

Le, C., Finbråten, H. S., Pettersen, K. S., Joranger, P., & Guttersrud, Ø. (2021). Befolkningens helsekompetanse, del 1. The International Health Literacy Population Survey 2019-2021 (HLS19) (Rapport IS-2959). Helsedirektoratet. 
HLS19-rapport_Befolkningens helsekompetanse del I (helsedirektoratet.no) 


O’Hara, J., Hawkins, M., Batterham, R., Dodson, S., Osborne, R. H., & Beauchamp, A. (2018). Conceptualisation and development of the conversational health literacy assessment tool (CHAT). BMC health services research, 18(1), 1-8.

Conceptualisation and development of the Conversational Health Literacy Assessment Tool (CHAT) | BMC Health Services Research | Full Text (biomedcentral.com) 


Wahl, A. K., Hermansen, Å., Osborne, R. H., & Larsen, M. H. (2021). 
A validation study of the Norwegian version of the Health Literacy Questionnaire: A robust nine-dimension factor model. Scand J Public Health, 49(4), 471-478. https://doi.org/10.1177/1403494820926428 

A validation study of the Norwegian version of the Health Literacy Questionnaire: A robust nine-dimension factor model - Astrid K. Wahl, Åsmund Hermansen, Richard H. Osborne, Marie Hamilton Larsen, 2021 (sagepub.com) 

SyktBra sier vi til Sykehuset Innlandet

19 november 2025

Engasjerte og dedikerte, det går igjen blant de som jobber med pasient - og pårørendeopplæring i sykehusene våre.  Se finaleforedraget fra SyktBra 2025 om ADHD-kurs og Tourettekurs.