Planlegge opplæring

God planlegging sørger for den beste fortsettelsen.
Kursleder

5 råd fra praksis

  1. Inviter til en tverrfaglig planleggingsgruppe
  2. Lag læringsmål som er målbare
  3. Planlegg for læringsløp
  4. Invester i tid til helhetlig planlegging
  5. Planlegg hyppige pauser til spørsmål og svar
  1. Inviter til en tverrfaglig planleggingsgruppe

    • Inviter helsepersonell med relevant fagkompetanse og samarbeid om planlegging av opplæringen
    • Inviter en erfaren brukerrepresentant eller en representant fra en pasient- og brukerorganisasjon til å delta i planleggingen for å kvalitetssikre innhold og gjennomføring tilpasset målgruppens behov
    • Inviter rådgiver fra tolkeleverandøren ved behov, for å kvalitetssikre gjennomføring 

  2. Lag læringsmål som er målbare


    • Invester i å lage tydelige og gjennomførbare læringsmål
      Dette vil lette arbeidet med å prioritere innhold
    • Bruk SMARTE mål i planlegging av både form og innhold i undervisningen (Spesifikke, Målbare, Attraktive, Realistiske, Tidsbestemte, Evaluerbare)
  1. Planlegg for læringsløp


    • Vurder om noe av opplæringen kan gjennomføres ved bruk av blandede læringsformer Deltakerne kan for eksempel lytte til en podkast, ta et e-læringskurs eller se en undervisnings-film før eller etter kurset
    • Legg til rette for at deltakerne kan tilegne seg noe kunnskap før kurset
      Dette frigjør tid til erfaringsutveksling og dialog i kurset
  1. Invester i tid til helhetlig planlegging


    • Planlegg digital gjennomføring i sammenheng med faglig og pedagogisk gjennomføring
    • Å investere tid i grundig planlegging av et kurs er også en investering i fremtidige kurs, da mye kan gjenbrukes
    • Utarbeid en kjøreplan som inkluderer teknisk gjennomføring
  1. Planlegg hyppige pauser til spørsmål og svar


    • Sett av god tid til dialog, chat osv. for å fremme deltakelse og læring
    • Beregn god tid til å lose alle deltakerne inn i det digitale undervisningsrommet før kurset begynner, flere har erfaring med at dette tar tid
    • Tenk at en undervisningstid er maks 45 minutter, og legg inn jevnlige pauser fordi det kan være anstrengende å motta undervisning på skjerm
VERKTØY

Tre trinn i planlegging av digital opplæring

Dette er et skjema med spørsmål for planlegging av et digitalt opplæringstilbud. Skjemaet kan også brukes som prosessverktøy til forberedelse for hver enkelt i en planleggingsgruppe, og som utgangspunkt for felles diskusjoner. Skjemaet kan brukes til å revidere eksisterende opplæringstilbud. Gjør egne tilpasninger til målgruppe, kontekst og rammer i malen. 

Se eksempler på planlegging i praksis nederst på siden.

Dette er et skjema for konkretisering av faglig, pedagogisk og teknisk planlegging. Skjemaet kan hjelpe dere å konkretisere innhold, oppgave- og ansvarsdeling og gjennomføring. 

Last ned Skjema - mal

Se eksempler på planlegging i praksis nederst på siden.

Kjøreplanen er et verktøy for planlegging av selve gjennomføringen av opplæringen. Den er også nyttig underveis i kurset som inkluderer teknisk gjennomføring i digital pasient- og pårørendeopplæring. Gjør egne tilpasninger i malen.

Last ned og fyll ut Kjøreplan for gjennomføring. Mal

Når du skal bygge undervisning, snekre en presentasjon eller skru sammen digitale læringsressurser, bruk denne veilederen slik at du sikrer kvaliteten og når målene med opplæringen.

Pedagogisk veileder - Helse Sør-Øst RHF

Praktisk pedagogisk planlegging tar utgangspunkt i praktisk undervisningslære, og didaktisk relasjonsmodell (Hiim og Hippe 2009, Bjørndal og Lieberg 1978). Modellen viser ulike faktorer som påvirker hverandre gjensidig. Modellen er et godt hjelpemiddel for å diskutere, avklare og huske på ulike faktorer når dere planlegger digitale kurs for pasienter og pårørende. 

Regional kompetansetjeneste for pasient- og pårørendeopplæring har tatt utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodell og tilpasset planleggingsverktøy til helsepersonell som målgruppe i konteksten digital pasient- og pårørendeopplæring i spesialisthelsetjenesten.

Vi tar utgangspunkt i seks faktorer ved planlegging av opplæring:

  • Målgruppe og deltakerforutsetninger
  • Mål
  • Rammefaktorer
  • Arbeidsmetoder 
  • Innhold
  • Evaluering og dokumentasjon
Ta i bruk Helse Sør-Øst sin nye pedagogiske veileder 

Les mer

  • Didaktisk relasjonsmodell - mestring.no
  • Bjørndal og Lieberg (1978) Nye veier i didaktikken? : en innføring i didaktiske emner og begreper. Oslo: Aschehoug.
  • Hiim Hilde og Else Hippe (2006). Praksisveiledning i lærerutdanningen. En didaktisk veiledningsstrategi. Oslo: Gyldendal akademisk

Aktuelle ressurser

Lær av andre

Eksempler fra praksis