Webinaret ønsket å gi deltakerne innsikt i arbeid med helsekompetanse i Norge, Hälsolitteraciet i Sverige og Sundhedskompetencer i Danmark.
Alle innlegg ble holdt på eget språk, og det var god tid til dialog og flere ga innspill plenum og i chat.
Her er foredragsholdere og deres innlegg
Hva tar vi med oss i videre arbeid?
Vi fikk innspill med ønske om å holde et nytt nordisk webinar, og at det også hadde vært nyttig med gruppearbeid på tvers av landene og å dele suksesshistorier med hverandre.
Her er litt fra chatten på webinaret
- God ide med fælles webinar - har ikke oplevet sprogudfordringer i de tre fine oplæg
- Er blevet bekræftet i, at vi allerede er igang med at gøre noget godt i forhold til at gøre materiale mere borger venligt
- Opmærksomhed på vigtigheden af de organisatoriske kompetencer og hvem der kan hjælpe ind i det - hvem har ekspertisen
- Tack för intressanta föreläsningar
- Hur viktigt det är att sprida kunskap om Hälsoliteracitet till alla!
- Vi arbejder med de samme ting i de 3 lande
- Systematisk trekke inn helsekompetanse som tema i egen organisasjon
- Fokus på og rammer til å reflektere rundt helsekompetanse
- Viktigt område att arbeta vidare med, mycket tips. Bra föreläsningar
- Veldig mye bra, og mye å ta med seg
- At det er viktig at vi fortsetter arbeidet med økning av helsekompetanse. Og viktig med å bruke brukermedvirkning i utarbeiding av nettsider, utforming med mer..
- Viktig med fokus på dem med lav digital kompetanse
- Bra forelesning, viktig tema
Ressurser som ble delt i Nordisk webinar 4.4.24
Dere finner også flere nyttige ressurser i presentasjonene fra Sverige, Danmark og Norge.
Norge
Helsekompetanse – kunnskap og tiltak – Helsedirektoratet
Befolkningens helsekompetanse – Helsedirektoratet
Ny rapport: Helsekompetansevennlige helsetjenester - Høgskolen i Innlandet
Pasientopplæring i Helse Sør-Øst (rkppo.no)
mestring.no - Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse
Danmark
Forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom – Kvalitetsstandarder
Redskaber (au.dk)
https://sundhedsstyrelsen.dk/da/Fagperson/Ulighed-i-sundhed/Sundhedskompetence
Sverige
www.halsolitteracitet.se den svenska hemsidan om hälsolitteracitet
www.patientutbildning.se Svenska nätverket lära och bemästra
Ask Me 3
er et pedagogisk program som oppfordrer pasienter og pårørende til å stille tre spesifikke spørsmål til helsetjenesten for å bedre kunne forstå sin helsetilstand og hva de trenger å gjøre.
- What is my main problem?
- What do I need to do?
- Why is it important for me to do this?
Les mer på
Ask Me 3: Good Questions for Your Good Health | Institute for Healthcare Improvement (ihi.org)
En database for ulike måleinstrumenter for helsekompetanse:
Health Literacy Tool Shed (tuftsmedicine.org)
Verktøy for vurdering av lesbarhet
Suitability Assessment of Materials (SAM) (osu.edu)
sam.pdf (aspiruslibrary.org)
Ressursside om Teach Back-metoden
Litteratur, øvelser og med mer:Teach Back (rkppo.no)
Care to Translate
Det brukes en tolkeapp til enkle oversettelser på endel sykehus i Norge:
Nytt digitalt oversettelsesverktøy til bruk i sykehus (dagensmedisin.no)
Care to Translate | Digital healthcare translator
Referanser delt i webinarets chat
Finbråten, H. S., Wilde-Larsson, B., Nordström, G., Pettersen, K. S., Trollvik, A., & Guttersrud, Ø. (2018). Establishing the HLS-Q12 short version of the European Health Literacy Survey Questionnaire: latent trait analyses applying Rasch modelling and confirmatory factor analysis. BMC health services research, 18(1), 506.
Establishing the HLS-Q12 short version of the European Health Literacy Survey Questionnaire: latent trait analyses applying Rasch modelling and confirmatory factor analysis | BMC Health Services Research | Full Text (biomedcentral.com)
Finbråten, H. S., Guttersrud, Ø., Nordström, G., Pettersen, K. S., Trollvik, A., & Wilde-Larsson, B. (2018). Validating the Functional, Communicative, and Critical Health Literacy Scale Using Rasch Modeling and Confirmatory Factor Analysis. Journal of Nursing Measurement, 26(2), 341-363.
Validating the Functional, Communicative, and Critical Health Literacy Scale Using Rasch Modeling and Confirmatory Factor Analysis | Springer Publishing
Le, C., Finbråten, H. S., Pettersen, K. S., Joranger, P., & Guttersrud, Ø. (2021). Befolkningens helsekompetanse, del 1. The International Health Literacy Population Survey 2019-2021 (HLS19) (Rapport IS-2959). Helsedirektoratet.
HLS19-rapport_Befolkningens helsekompetanse del I (helsedirektoratet.no)
O’Hara, J., Hawkins, M., Batterham, R., Dodson, S., Osborne, R. H., & Beauchamp, A. (2018). Conceptualisation and development of the conversational health literacy assessment tool (CHAT). BMC health services research, 18(1), 1-8.
Conceptualisation and development of the Conversational Health Literacy Assessment Tool (CHAT) | BMC Health Services Research | Full Text (biomedcentral.com)
Wahl, A. K., Hermansen, Å., Osborne, R. H., & Larsen, M. H. (2021).
A validation study of the Norwegian version of the Health Literacy Questionnaire: A robust nine-dimension factor model. Scand J Public Health, 49(4), 471-478. https://doi.org/10.1177/1403494820926428
A validation study of the Norwegian version of the Health Literacy Questionnaire: A robust nine-dimension factor model - Astrid K. Wahl, Åsmund Hermansen, Richard H. Osborne, Marie Hamilton Larsen, 2021 (sagepub.com)