Håndbok
God planlegging
Kvalitet i opplæringen starter med kvalitet i planleggingen
Som møteleder bør du tenke gjennom viktige faktorer i forkant:
- Hva er målet med planleggingsmøtet?
- Hvem og hvor mange skal delta?
- Hvordan sikre at deltagerne stiller forberedt?
- Hvilken kunnskap og erfaring bringer deltakerne med seg?
- Hvor mye tid er nødvendig for å planlegge opplæringen?
- Hvordan tilrettelegge, strukturere og lede møtet for å holde tiden, få til god dialog og godt samarbeid?
- Hva skal til for å nå målet med møtet?
Last ned mal for møteinnkalling
(skjer det ikke noe når du klikker på lenken? Se i mappa «nedlastinger» på din PC, eller se om det er en stripe nederst på skjermen der det står møteinnkall…docx og klikk på den)
Se hele dette kapittelet i håndboka på nett
Last ned Huskeliste av trinnene i god planlegging som du kan ta med deg i planleggingsmøter.
- Ønsk velkommen
- Presentasjonsrunde
- Gå gjennom møteagendaen og klargjør forventninger
Tydelig ledelse er en forutsetning for et godt resultat
Se hele trinn 1 i håndboka med blant annet tips til møteleder.
Målgruppen(e) har et behov for læring.
I håndbokas eksempel skal vår opplæringen bidra til styrket helse og livskvalitet, og gi støtte til mestring ved sykdom og/eller funksjonsnedsettelse.
Læringsbehov beskrives i kategoriene kunnskaper, ferdigheter, holdninger og evner
Kunnskaper er å vite. Det handler om forståelse av fakta, årsakssammenhenger, teorier, begreper, prinsipper og/eller prosedyrer relevant for deres helseutfordringer.
Ferdigheter er å kunne gjøre. Det handler om å kunne anvende kunnskaper knyttet til deres helse, behandling og oppfølging. Det kan være snakk om både kognitive, praktiske, kreative og kommunikative ferdigheter.
Holdninger er meninger, innstillinger og verdier. Holdninger reflekterer blant annet synet på seg selv og sitt eget potensiale. Holdninger utgjør en sentral komponent som man bør legge stor vekt på i forbindelse med utvikling av kompetanse.
Evner er grunnleggende egenskaper og forutsetninger i form av personlighet og mentale ressurser. Evner sier noe om relativt stabile egenskaper, kvaliteter og talenter. Disse påvirker mulighetene til å utføre en oppgave og det å tilegne seg og anvende nye kunnskaper, ferdigheter og holdninger.
bilde
Øvelse: Hvem er aktuelle målgrupper for den aktuelle opplæringen?
Ved store forskjeller i læringsbehov må man se om de ulike målgruppene skal tilbys egne læringsaktiviteter.
Last ned øvelsen for å definere målgruppen
Last ned skjema for å beskrive målgruppen nærmere
Last ned skjema for å definere læringsbehov
Læringsutbyttet beskrives innenfor hvert av de prioriterte temaene. På denne måten konkretiseres hvilket utbytte deltakerne skal ha med hensyn til kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger.
En forutsetning for læring er at det som skal læres oppleves meningsfullt. Å oppleve at situasjonen eller det som læres gir mening, skaper motivasjon. Videre skal opplæringen bidra til økt forståelse og håndterbarhet, slik at mestringsevnen styrkes.
SMARTE mål er:
S: Spesifikke Klar, konkret og entydig angivelse av forventet resultat, tallfestet.
M: Målbare Man skal kunne vite om målet er nådd.
A: Ansporende Være utfordrende, gi mulighet til egenutvikling og inspirere til nytenkning.
R: Realistiske Oppnåelig med hensyn til andre oppgaver og ressurser.
T: Tidsbestemte Angir når resultatet skal være nådd.
E: Enighet om målet, Forankring i gruppen og hos den enkelte er avgjørende for å lykkes.
Vi anbefaler å benytte læringsutbytte-beskrivelser, nettopp fordi målene da blir beskrevet meget presist og med fokus på hva som skal være resultatet:
- Hva ønskes oppnådd og hva skal deltakerne sitte igjen med ?
- Opplevd mestring på skala fra 0 – 5 før og etter opplæringstilbudet
Disse to punktene går dere gjennom for hvert mål.
Sett opp et budsjett.
Å ha ansvar for opplæring/kurs inkluderer også ansvar for økonomisk oversikt. På planleggingsmøtet er det derfor viktig å sette opp et budsjett.
Eksempel på poster i budsjettet:
- te / kaffe / frukt / mat
- honorar brukerrepresentanter/erfarne pasienter / reiseutgifter / tapt arbeidsfortjeneste
- honorar ekstern(e) fagperson(er) / faktiske utgifter
- poliklinisk takst opplæring / poliklinisk egenandel
- deltakeravgift (der det ikke er innsatsstyrt finansiering (ISF takst) er involvert)
Det er viktig å sikre at målgruppen blir informert om opplæringen/kurset. Klinikken som har hovedansvaret for opplæringen er også ansvarlig for å rekruttere pasienter og pårørende. Opplæringen er en del av behandlingen. Klinikken må sikre at informasjon om aktuell opplæring er beskrevet i pasientforløpene.
Hvordan?
Beskriv opplæringen på en måte som målgruppen forstår.
Ansvarlig?
Hvem tar ansvaret for markedsføringen?
Når?
Start markedsføringen i tide i ulike kanaler slik at du unngår å måtte avlyse.
Last ned skjema med eksempel på distribusjonsliste og plass til å fylle inn din egen.
Last ned skjema med oversikt over alt du trenger å tenke på:
Last ned eksempel på ferdig utfylt skjema
Last ned skjema for å fylle inn plan
Evaluering hjelper deg å bli bedre!
Last ned skjema for:
evaluering (pdf)
evaluering (wordfil du kan redigere selv)
Håndboken ble laget i 2017
Anne Katrine Eikill Statped,
Ingunn Haus St. Olavs hospital og
Mirjam Smedsrød og Randi Hovde Regional kompetansetjeneste for pasient – og pårørendeopplæring i Helse Sør-Øst